Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kole

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

to zintegrowane działania profilaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikacje małego dziecka.

Wczesnym wspomaganiem można objąć dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności czyli od urodzenia do chwili podjęcia obowiązku szkolnego.

Wczesnego wspomaganie prowadzone jest na terenie powiatu Kolskiego w następujących placówkach oświatowych:

 
1. w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Kole

przy ulicy Kolejowej 15; tel. (63) 272 04 57

 

2. w Ośrodku Rehabilitacyjno – Edukacyjno -  Wychowawczym w Kole

przy ul. Wojciechowskiego 21a, tel.( 63) 272 09 92

 

3.Niepubliczny Tęczowy Zespół Szkolno – Przedszkolny

przy ul. Nagórna 37, tel. 606 142 744

 

 

Prawne przepisy regulujące podejmowanie działań w zakresie wczesnego wspomagania:

  1. art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996,1000, 1290, 1669 i 2245),
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia  7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U z 2017 r. poz. 1743),
  1. Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U.z 2017 poz. 1635),

 

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U z 2013r poz.199 z poz. zam.).

 

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobów podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla JTS / rozporządzenie aktualizowane jest raz do roku/.

 

Kogo można objąć wczesnym wspomaganiem:

 

Wczesnym wspomaganiem mogą być objęte dzieci z następującymi niepełnosprawnościami:

-  niesłyszące,

-  słabosłyszące

-  niewidome

-  słabowidzące

-  z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

-  z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym

-  z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją;

-  z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu głębokim;

-  z autyzmem, w tym zespołem Aspergera;

-  z niepełnosprawnościami sprzężonym;

-  z chorobom przewlekłą, która skutkować może wystąpieniem u dziecka niepełnosprawności

oraz   z   nieprawidłowościami rozwoju ruchowego lub  z ogólnym spowolnieniem rozwoju psychoruchowego.

 

Wymagane dokumenty:

Podstawą podjęcia powyższych działań w stosunku do dziecka jest posiadanie przez rodzica/opiekuna prawnego następującej dokumentacji:

- wyniki badań psychologicznych

- wyniki badań pedagogicznych

- wyniki badań logopedycznych

- wyniki badań lekarskich, w tym opinie od lekarzy specjalistów, orzeczenie lekarskie o niepełnosprawności oraz zaświadczenie lekarskie stwierdzające niepełnosprawność u dziecka.

 

Procedura w poradni:

-  rodzic / opiekun prawny dziecka, jako wnioskodawca składa wniosek do Zespołu Orzekającego w poradni (druk dostępny w sekretariacie poradni lub na stronie internetowej) oraz dołącza do wniosku wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenie oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich;

-  decyzję o wydanie opinii podejmuje zespół orzekający w składzie: przewodniczący zespołu, psycholog, pedagog, lekarz oraz inny specjalista, jeżeli jego udział w pracach zespołu jest niezbędny.

 

Placówki, które mogą prowadzić wczesne wspomaganie:

Typy placówek, które mogą organizować wczesne wspomaganie:

przedszkola, szkoły, ośrodki szkolno – wychowawcze, ośrodki rehabilitacyjno – edukacyjno – wychowawcze lub poradnie psychologiczno - pedagogiczne oraz osoby kierujące inną formą wychowania przedszkolnego.

 

Procedury organizacyjne w zakresie wczesnego wspomagania:

1.Dyrektor danej placówki powołuje zespół wczesnego wspomagania.

 

2. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi

dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

  1. pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
  2. psycholog;
  3. logopeda;
  4. inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.

 

3. Do zadań zespołu należy w szczególności:

1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;

2) nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;

3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem

działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;

4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

 

4. Pracę zespołu koordynuje dyrektor odpowiednio przedszkola, szkoły, ośrodka lub poradni lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, albo upoważniony odpowiednio przez dyrektora lub osobę kierującą nauczyciel.

 

5.Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.

 

6.Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.

 

7. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.

 

8. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.

 

9. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor odpowiednio przedszkola, szkoły, ośrodka lub poradni lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnym opiekunami) dziecka.

 

10.Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:

1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;

2) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;

 3) pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.